Thursday

CARA MENGGUNAKAN MALAM


(dipetik dari Ihya` Ulumuddin karangan Imam Al-Ghazali)


Menghidupkan waktu malam yakni mengerjakan ibadat sewaktu malam dengan bersolat dan lain-lain ada tujuh peringkat iaitu :

Pertama : Menghidupkan seluruh malam yakni semalaman suntuk. Ini adalah orang yang benar-benar kuat dan pekerjaannya semata-mata untuk beribadat kepada Allah SWT sahaja. Mereka itu merasakan nikmat yang luar biasa di waktu bermunajat kepada Allah SWT. Kelakuan sedemikian itu dianggapnya sebagai makanan untuk menghidupkan hatinya. Oleh sebab itu mereka tidak berasa penat sama sekali sepanjang malam.

Sebagai gantinya, maka di waktu siang mereka akan tidur seberapa perlu. Cara yang sedemikian ini tersohor sekali dari amalan 40 kaum tobi`in.

Kedua : Bangun untuk melakukan ibadat selama separuh malam.

Ketiga : Melakukan ibadat selama satu pertiga malam dari separuh malam yang terakhir.

Keempat : Melakukan ibadat selama satu perenam malam yang terakhir atau satu perlima darinya.

Kelima : Tdak mengikut cara-cara yang di atas tetapi ia tidur lalu menetapkan ia akan bangun malam pad satu masa yang tidak akan ditentukan.

Keenam : Ia bangun hanya sekadar cukup untuk melakukan empat atau dua rakaat sahaja.

Ketujuh : Sekiranya uzur untuk bangun ditengah malam, maka ia tidak melalaikan untuk bangun sebelum solat Subuh atau sewaktu menjelangnya waktu sahur dan ia tidak tidur pada waktu Subuh.

Adapun cara Rasulullah SAW jika dilihat pada kadarnya, baginda tidak menetapkan satu cara yang khusus dalam melaksanakannya, tetapi kadangkala baginda mengerjakan ibadat separuh malam, kadangkala satu pertiga malam, kadangkala dua pertiga malam dan kadangkala satu perenam malam. Perkara itu berbeza-beza antara satu malam dengan malam yang lainnya. Peristiwa ini juga diperkuatkan oleh firman Allah SWT dalam dua keadaan iaitu :

Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui (wahai Muhammad) bahawasanya engkau bangun (solat Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam dan selama satu perduanya, dan selama satu pertiganya

(Al-Muzammil : 20)

Perkataan kurang dari dua pertiga malam itu seolah-olah menunjukkan separuh atau separuh dari satu perenam. Juga perkataan nisf dan thuluts (rujuk surah Al-Muzammil : 20) apabila diletakkan baris bawah (kasrah) akan membawa erti separuh dua pertiga dan satu pertiga dari dua pertiga yakni hampir mendekati satu pertiga dan satu perempat.

Tetapi, jika diletakkan baris atas (nasab), ia akan membawa erti separuh malam dan satu pertiga malam. Aisyah ra berkata “Rasulullah SAW bangun apabila telah mendengar suara berkokok yakni ayam jantan”. Keterangan ini menunjukkan bahawa baginda saw mengerjakan ibadat malam selama satu perenam malam atau kurang sedikit dari itu.

http://blog.upsi.edu.my/heai/2009/06/24/cara-menggunakan-malam-dipetik-dari-ihya-ulumuddin-karangan-imam-al-ghazali/

No comments: